onsdag 12 september 2012

Även den med skuldsaldo kan låna

Min ekonomi har inte alltid varit den stabilaste. Genom åren har jag gått igenom både toppar och dalar i tillvaron. Just nu befinner jag väl mig någonstans i mitten. Men blev påmind om hur slitsam tillvaron faktiskt var då pengarna inte räckte till. Igår när jag tittade runt bland olika blogspot-bloggar trillade jag på sidan där stod det att läsa följande: När man är ung är ha-begäret ofta väldigt stort, vilket ibland gör att man inte tänker längre än näsan räcker. Istället väljer man att handla på kredit eller ta snabblån av typen SMSlån för att kunna handla de saker man vill ha. Tyvärr sker ofta skuldsättning i unga år och framförallt på grund av överkonsumering av varor. Helt enkelt att man handlar över sina tillgångar. (Källa: ekonomisanering.blogspot.com) Det är väldigt sant och jag känner verkligen igen mig i detta. Tycker att det är väldigt tråkigt att så många unga tycks skuldsätta sig idag. Sms lån är sällan någon lösning. Att man kan låna med skulder trots kronofogden, är väldigt märkligt. Varför får man då betalningsanmärkningar om de ändå inte verkar gälla? Vi får hoppas att de ungdomar som hamnar i ”lyxfällan idag” kan lära ut av sina misstag till andra i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar